זכינו בהגרלה, מה עכשיו?

במהלך היממה האחרונה, כ – 15 אלף זוכים מאושרים בהגרלה הגדולה של מחיר למשתכן, קיבלו הודעה על זכייתם בדירה.

באיזו דירה זכו ומתי יוכלו לקבל מפתח גם הם שואלים, אבל לאף אחד אין תשובות לשאלות. 

 

במהלך היממה האחרונה, כ – 15 אלף זוכים מאושרים בהגרלה הגדולה של מחיר למשתכן, קיבלו הודעה על זכייתם בדירה.

 

באיזו דירה זכו? מה גודלה? באיזו קומה? עם או בלי מרפסת? מה כיווני האוויר בדירה? איך נראה תכנון הדירה? האם היא מתאימה לצרכים שלהם? והכי חשוב מתי יקבלו את הדירה? כל אלו שאלות שאין להם תשובות עליהן, ולרובם גם לא יהיו תשובות בעתיד הקרוב.

 

מכיוון שלרוב הפרויקטים שנכללו בהגרלה אין עדיין אישורים, היזמים לא יכולים בשלב זה להציג את תמהיל הדירות ולתת מענה לזוכים.

 

רבים מהזוכים הקטינו ציפיות לאור סיפורים ששמעו על הגרלות קודמות. 15 אלף דירות שמוגרלות בו זמנית, זה נשמע המון, אך חשוב לזכור שעל כל דירה מתמודדים המון זכאים. ככל שהערים מבוקשות יותר, כך הסיכוי לזכות נמוך יותר. גם לאחר שזוכים בזכות לדירה, בזמן בחירת הדירות, לא בהכרח הדירות שיישארו לבחירה יתאימו להם מסיבות שונות.

 

בהגרלה שנערכה, על פי הנתונים שפורסמו ע"י משרד האוצר, הוגרלו סך הכל 14,719 דירות בערים שונות ברחבי המדינה. 4,039 זוכים הם בני המקום כאשר 3,426 מתוכם זכו בדירות שיועדו מראש לבנים ממשיכים והשאר זכו בהגרלה הכללית.

 

 

הסיכויים הגבוהים ביותר לזכות בדירה בהגרלה הגדולה היו בטירת הכרמל ובשלומי, בערים אלו כמעט כל אחד שהגיש מועמדות זכה בדירה. בטירת הכרמל אפילו נותרו 25 דירות עודפות בהשוואה לכמות הנרשמים.

 

לעומת זאת, ברעננה היה הסיכוי הנמוך ביותר, שם על כל דירה התמודדו 136 זכאים. גם בראשון לציון ובמודיעין הסיכויים היו נמוכים, בראשון על כל דירה התמודדו 96 זכאים, ובמודיעין – 78.

 

גם בבית שמש היה לא פשוט לזכות בדירה, נרשמו כ – 101 אלף זכאים להגרלות ב- 10 מכרזים קטנים. כלומר, בממוצע כ – 10,000 זכאים התמודדו על כל מכרז. מתוכם רק 1,307 זכו בדירות.

 

ביתר הערים בפריפריה היו בממוצע 2 מתמודדים על כל דירה.

 

ככל שזוכה ממוקם גבוה יותר ברשימת הזוכים, יהיו לו יותר אופציות לבחירה, מבין הדירות שיוצעו בפרויקט שבו זכה. ככל שהוא ממקום נמוך לא יהיו לו יותר מידי אפשרויות בחירה.

 

בהגרלות קודמות של מחיר למשתכן, רבים מהזוכים ויתרו בסופו של דבר על הזכות לדירה בדיוק מסיבה זו. הדירות שנותרו להם לא התאימו לצרכים שלהם, היו גדולות מידי, יקרות מידי, תכנון לקוי שלא התאים להם וכד'.

 

 

תכנית מחיר למשתכן מיועדת לאותה אוכלוסייה שאין באפשרותה או מתקשה לרכוש דירה, אוכלוסייה שגם ההון ההתחלתי שלה נמוך וגם יכולת ההחזר החודשי מוגבל או נמוך.

 

לכן אם זכאי הגריל דירה בפרויקט שנמצא בעיר מבוקשת והוא נמצא בתחתית רשימת הזוכים בפרויקט, הדירות שנשארו לו לבחירה הן דירות גדולות יותר ויקרות יותר. גם אם ההנחה שהוא יקבל היא של 300 או 400 אלף ₪, מחיר הדירה עדיין יקר מאוד ואין לאותו זכאי אפשרות לרכוש דירה במחיר כזה.

 

יתרה מזאת, מכיוון שאף אחד מהזוכים לא עומד לקבל דירה בשנים הקרובות, אבל את המשכנתא צריך להתחיל לשלם כבר מעכשיו, נוצר מצב שרבים צריכים לשלם את המשכנתא במקביל לשכ"ד עד שיקבלו את הדירה, מצב שהוא בלתי אפשרי לרבים מהזכאים.

 

הכוונות של התכנית הן טובות, אבל יש הרבה מהמורות שעדיין לא קיבלו מענה נכון ויעיל. זו הסיבה שרבים מהזוכים טוענים שהיו מעדיפים את תכנית מע"מ אפס שבוטלה. הם היו מעדיפים לקבל את ההנחה ולקנות בזמנם החופשי, איפה שנכון וטוב להם, ולא להיות תלויים במה שיקבע להם הגורל.

 

עכשיו מי שלחוץ הם הקבלנים והיזמים של הפרויקטים. אלו שקרובים לקבלת היתרים יש תשובות לתת לזוכים, יש להם כבר תוכניות מפורטות ובקרוב בעצמם יזמנו את הזוכים לבחירת דירות. אך הרוב הגדול לא נמצא בשלבים המתקדמים של היתרים, לכן אין להם אפשרות לתת מענה לשטף השיחות שהם צופים לקבל מהזוכים.

 

כל שנותר לזוכים הוא להמתין בסבלנות עד שיוכלו לבחור דירה ועוד הרבה יותר סבלנות עד שיקבלו מפתח לדירה.

לשאר המשתפים שלא זכו, כחלון כבר הכריז על ההגרלה הבאה שתהיה בקרוב, אז אולי בפעם הבאה.